2016(e)ko maiatzaren 19(a), osteguna

ELKARRIZKETA

Asier Etxeberria
18 urte
2.batxillerra

Zer egiten duzu klima aldaketaren aurka?
Ondo, gauza asko egin ditzazket klima-aldaketaren kontra. Gaur egun, helduago eta arduratsuagoa egin naizenez gero, hainbat lagun eta pertsona ezagutzen joan naiz berotze globalaren aurka dagoela. Hiri inguruan jarduera batzuk egiten ditugu. Hondartzara, Hondarreta-ra, joatea eta hura garbitzea bezala. Udan, eguraldi onarekin, batzuetan Igeldo-ko haitzetara goaz eta garbitzen ditugu ere. Etxean, beste pertsonek egiten dituzten gauza berberak egiten ditut , adibidez, xahutzen duten ura kontrolatzea edo birziklatzea.

Noiz hasten zara hau egiten?

Ni gaztea nintzenean, nire amak klima-aldaketaren aurkako gauza asko erakutsi zizkidan. Hark esan zidan, zer gertatuko litzteke laguntzen edo berdeak ez baginen, edo ez bagenuen birziklatzen. Nire amak hur esaten zidanean nik sekulako interesa jartzen nuen, eta informazioa bilatzen hasi nintzen Interneten eta nire amari laguntzen, adibidez, baratzean eta beste gauza asko eginez. Hots, gauzak egiten aritu naiz 6-7 urte nituenetik klima-aldaketaren kontra.

Zergatik egien duzu hau?

Berdea naiz izan behar dudalako. Izan behar dugulako. Mundu hau berdea izan behar dela uste dut. Mundua okerrera ari da juten jendeak birziklatzen ez duelako, zakarrarengatik, erregaiengatik… eta biztanleriaren zati handi batek ez du ezer egiten. Nire ustez, persona orok jkin behar du  eta borrokatu behar du klima aldaketaren aurka, eorkizun hobea izan dezagun.

 Influentzia handia daka honek zure bizitzan?

Ez. Norbera izan behar da arduratsua eta heldua. Kontuan eduki  behar dezu zer den egokiena mundo hau berdea eta sasoitsua izateko. Batzutan lagun batzuekin gelditzen naiz ekintzaren bat egiteko, vaina zinera jutea bezain dibertigarria da (parre egiten du).

Pertsona askok egiten dituzute gauzak klima aldaketaren aurka?
Ez. Nire ikastolan 5-6 pertsona gara klima aldaketaren aurka borrokatzen dugunnak. Ikastolatik kanpo baditut lagun gehio nirekin dtoztenak ekintza hauek egitera. Ikastola guztia birziklatzen duela usted ut, vaina ez da nahikoa.
 Zer egin beharko luke gobernuak honen aurka?
Nire ustez, jendeari hasieratik erakutsi behar zaio nun bizi geran eta zer gertatu daiteke berdeak ez bagera. Gobernuak irakasgai bat  sortu beharko luke umeek ikasi dezaten zeintzuk diren ondorioak, mundua jasaten ari den ondorioak, borroka egineko gauza hauen eta mota honetakoen  kontra. Hau pasatzen bada, gizarte berde, eraginkor eta modernoa sortuko dugu.
Lukas Merino
16 urte
1.batxillerra

Zer egiten duzu klima aldaketaren aurka?
Gauza asko egiten ditut. Bizikleta erabiltzen dut, birziklatzen dut ere bai, mundu guztia bezala, eta berrerabiltzen dut. Nire aiatak beti esaten du berrerabiltzea oso faktore garrantzitsua dela. Zerbait berrerabiltzen badezu, ez dezu berriro erosi beharn eta horrela kontsumizioa murrizten dezu eta berdea zera. Ah eta  baratz bat ere dakat.

.Noiz hasten zara hau egiten?

Ez dakit zehazki. Berdea izan naiz nire bizitza osoa. Etxean beti birziklatu izan dugu, beti berrerabili dugu eta beti eduki dugu kontuan zenbat energia gastatzen dugun. Beti gogoratzen naiz nire familiarekin Arabako mendi batera gure zuhaitz batzuk landatzera. Izugarrizkoa izan zen. Nire gurasoak txikitatik erakutsi didate berdea izaten.

Zergatik egien duzu hau?

Berdea naiz nire gurasoengatik. Nire errutinazko bizitza da,  kontuz nabil beharbada beste jenderentzat arruntak ez diren gauzekin. Etorkizunean horrela jarraitzen badiogu pasa litzaketen ondorio izugarriak dakizkit ere, baina nire familia eta beste jendearen bitartez ,inoiz ez dira gauza hauek gertatuko. Harro nago berdea izateaz.

 Influentzia handia daka honek zure bizitzan?

Ez. Esan dizudanez, nahiko arrunta da niretzat. Hala ere, pentsatzen dut bat-batean berdea izaten hasten den pertsonarentzat, zaila izan daitekeela. Etxean argia piztu gabe, edo ur hotzarekin garbituz egotea edo telebista izan gabe egotea  ia ezinezkoa izan behar du pertsona batentzat. Egonarritsu eta arduratsua  izan behar duzu klima-aldaketaren kontra borroka egiteko.

Ez dakit, baina inork ezer ez duela egiten uste dut. Oro har, jendeak, birziklatzen du eta beharbada haiek txorrota ixten dute hortzak garbitzen diren bitartean, baina ez da nahiko. Ez ditut gauzak klima-aldaketaren kontra egiten dituzten lagun asko, baina dakit klima-aldaketaren aurka borroka egiten duten familia batzuez. Haiek familia berdeak dira! nire aita bezala beti dio (barre egiten du).
Uff... galdera ona da. Gobernuak, lehen, hirietako jarduera gehiago eta zonako herriak prestatu behar izango lituzke. Jarduera hauek olgatu behar izango lirateke eta interesgarriak, gure adineko|aroko jendea joateko moduan eta klima-aldaketaren kontrako borrokan nahasita egon dadin. Bigarren lekuan, gobernuak hitzaldiak|hizketaldiak eman behar izango lituzke eskoletan. Gure heziketa gure bizitzen parterik|lekurik garrantzitsuena da eta gobernuak aprobetxatu behar izango luke.

Xabier Larramendi
14 urte
3DBH


Zer egiten duzu klima aldaketaren aurka?

Klima aldaketaren aurka gauza asko egin ditzazket. Lehenik, etxeak birziklatu, eskolako mundo guztia bezela. Birziklatzea da mundo hau berdea izateko gauzarik garrantzitsuena. Hiriko baratz batzuetan ere egiten dut lan. Eta batzuetan lagunekin itsasontzi bat hartu eta itsasoa garbitzen dugu.

Noiz hasten zara hau egiten?

Animaliak gustuko ditut eta orain dela urte batzuk Canariar irletara joan nintzela. Han igeri nengoela hondartzatikan, zakar pilaketa handia ikusi nuen  eta bertan dordoka bat zegoren tamalez. Momentu hortan, konturatu nintzen zakarra gure mundua ari zela jaten eta ez banuen ezer egiten edo ez badegu ezer egiten, mundo honek ondorio larriak edukiko zituela. Orduan verdea hasi nintzen izaten.

  Influentzia handia daka honek zure bizitzan?

Ez dut uste. Hondartzara edo futbolean jolastera joan ordez, nahiago dut itsasora jutea eta bertan garbiketa lanak egitea, edo nire aitona baratzean laguntzea.

 Pertsona askok egiten dituzute gauzak klima aldaketaren aurka?

Bueno, jendeak normalki oso gauza simpleak egiten ditu, birziklatu edo ura murriztu. Nire iritziz. Jendeak zerbait gehio egin beharko luke. Ez nik egiten dtiutan guztiak bezela, baina behintzat udaletxeak prestatzen dituen edozein ekintzetan parte hartzea.

 Zer egin beharko luke gobernuak honen aurka?


Oh! Uste dut jendeak atentzio gehio jarri beharko lukeela klima aldaketaren mugimedu honetan. Ekintza gehiago prestatu behrko lituzkete gure asinako pertsonak erekartzeko. Eskoletan hitzaldiak egin ditzazkete ere eta hórrela ikasleek jakingo zuketeen gauza gehiago mugimendu honi buruz.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina